|
PAUTES PER L’ELABORACIÓ DELS PROJECTES DE CENTRE
|
|
Què és un projecte?
|
|
El projecte és per al Cooperador, la proposta que senyala un camí concret per a viure la identitat evangèlica salesiana en un espai, situació i temps determinats.
No és una mera programació d’activitats, ni un catàleg de normes i costums; és la manera de ser, de viure i de fer de les persones, dels grups i dels centres… Ha de marcar processos, dinamisme, vida…
La finalitat del projecte és expressar el que som i el que volem ser. Per tant, ens ha de ser útil com a instrument valuós per la revisió i l’avaluació de la maduració de la persona, del grup o del centre.
Qualsevol projecte explícita una manera de viure, més que una forma de fer, i porta implícita una pretensió de renovació continua i una exigència de formació per créixer i madurar en la identitat salesiana.
Els projectes han de constar de: Punt de partida, Punt d’arribada, Estratègies operatives i Avaluació.
|
|
Dimensions dels projecte
|
|
|
|
DIMENSIÓ FORMATIVA
|
|
Com estem ara?
|
Com hauríem d’estar
|
Què ens proposem fer?
|
- Quantes reunions formatives fem?
- Les fem només en el nostres grups?
- Participem en altres ofertes formatives?
- Fem formació amb altres membres de la FASA?
- Participem a les trobades formatives que organitza l’Associació?
- Qui dinamitza la formació en el nostre Centre?
- …
|
El Cooperador és el primer i principal responsable de la seva formació. (RVA 38,1)L’Associació promou i sosté la formació personal i en grup dels seus membres mitjançant l’acció de Cooperadors qualificats i del Delegat o Delegada. (RVA 38,2)Ús adequat dels materials formatius.(Congrés Insp. 2.7.)
Afavorir trobades de formació, celebracions i apostolats comuns a centres pròxims o que es trobin en la mateixa zona. (Congrés Regional Repte 1 suggeriment centres 2)
Posar en marxa la vocalia de formació, allà on no existeixi, tot escollint responsables a nivell local. (Congrés Regional Repte 3.5.) |
|
|
|
DIMENSIÓ COMUNITÀRIA
|
|
Com estem ara?
|
Com hauríem d’estar
|
Què ens proposem fer?
|
- Tenim moments de trobades lúdiques en el grup, en el centre i en l’Associació conjuntament
amb FASA?
- Ens acompanyem en els moments més forts de la vida (malalties, dol, casaments, aniversaris…)
- …
|
La vocació comuna i la pertinença a la mateixa Associació converteixen els Cooperadors en germans i germanes espirituals. (RVA 19,1)S’ajuden els uns als altres fins i tot mitjançant l’intercanvi de béns espirituals, especialment amb la pregària. (RVA 19,3)Organització i participació en jornades formatives, celebratives i lúdiques de forma conjunta en l’obra salesiana. (Congrés Insp. 3.2.)
Tenir cura i alimentar la unió entre els membres del nostre centre, provocant moments lúdics, de comunicació, de pregària i de reflexió.(Congrés Regional
Repte 2 suggeriment centres 1) |
|
|
|
DIMENSIÓ CELEBRATIVA
|
|
Com estem ara?
|
Com hauríem d’estar
|
Què ens proposem fer?
|
- Tenim moments concrets per celebrar la nostra fe en el grup, en el centre?
- Portem la vida a la celebració, i la celebració
a la vida?
- Preguem amb els nostres germans?
- ...
|
Caracteritzada per l’esperit Salesià, la seva pregària és senzilla i plena de confiança, alegre i creativa, impregnada d’un intens ardor apostòlic; sobretot connectada amb la vida i s’allarga en ella. (RVA 32,2)Transforma la seva vida en una litúrgia de lloança i el treball, el descans, les iniciatives apostòliques, les alegries i els sofriments són així viscudes en el Senyor i es converteixen en do agradable a Déu
i en un himne a la seva glòria. (RVA 32,3)Seguint els ensenyaments de Dom Bosco, s’acosta amb fe i freqüència als sacraments. En l’Eucaristia beu, en la font de la caritat pastoral. (RVA 33,3)
|
|
|
|
DIMENSIÓ APOSTÒLICA
|
|
Com estem ara?
|
Com hauríem d’estar
|
Què ens proposem fer?
|
- El nostre Centre té algun compromís?
- Tenim moments per compartir compromisos?
- Ens impliquem amb la Parròquia, amb el barri o
amb l’obra dels Salesians o Salesianes?
- …
|
Als CCSS s’els donen totes les formes d’apostolat. Entre aquestes, seguint Dom Bosco és dóna preferència a:
- Catequesis i formació cristiana;
- L’animació de grups i moviments juvenils i familiars;
- La col·laboració en centres educatius i escolars;
- Servei social entre els pobres;
- El compromís en el camp de la comunicació social, que crea cultura i difon models de vida en el poble;
- La cooperació en la pastoral vocacional i la promoció de la pròpia Associació;
- La tasca missionera i la col·laboració en el diàleg ecumènic;
- Els CCSS estan oberts a més a emprendre noves iniciatives
que responguin a les urgències de la zona. (RVA 16,1)
Reflexió sobre el sentit de la disponibilitat vers el servei: el compromís apostòlic. (Congrés
Insp. 4.1.)
Promoure iniciatives que facin que els CCSS no es trobin sols en llur activitat apostòlica.(Congrés Regional Repte 6 suggeriment centres 2)
Animar com a Centre un projecte apostòlic comú. (Congrés Regional Repte 6 suggeriment centres 4) |
|
|
|
Comissió
de FormacióInspectoria Mare de Déu de la MercèBarcelona, juny del 2002 |
|